Translate

onsdag 8 juni 2016

Spackling

Nu har jag inlett operation spackling.

Min plan är att spackla hela karossen och klossa den rak med långbräda.

Jag vill göra detta så tidigt som möjligt så att det hinner härda ut ordentligt och "sätta sig" innan själva lackeringsarbetet börjar.

Jag tar dörrar och luckor först för att sedan gå på karossen. När allt är skapligt rakt, så monterar jag dörrar och luckor och fortsätter med mer spackling och slipning.

Detta moment är allt annat än snabbt överstökat. Det kommer att bli svettigt och ta tid.

Största svårigheten brukar vara att lura hit kompisar för att slipa.

Jag har fixat blandningsblock som är fiffigt. Man blandar ut spackel, spacklar och sedan när man är klar och det börjar stelna så river man bara av ett blad och slänger det. Helst med så lite spill som möjligt förstås.

Jag kör genomgående med Standox produkter för att vara 100% säker på att de olika produkterna lirar bra ihop med varandra.

Först en nedmattning av epoxiprimern. Jag kör med 220 papper och torrslipar utan att gå igenom skiktet. Bara för att få bra fäste.

Renblåsning med luft

Sedan en dusch med siliconborttagning och svep med ren och torr luddfri trasa.

Följt av ett tunt och jämt spackelskikt på i princip hela dörren.

Samma behandling av den vänstra.

Nästa steg blir lite mer ansträngande och kan kräva en eller två öl och dammfiltermask.

Glömde nämna att jag också köpt plastspackelspadar med två olika hårdheter. En styv variant och en ganska mjuk. Dom funkade riktigt bra.






1 kommentar:

  1. Jag tar gärna emot tips på handhavande både vad gäller spackling och slipning. Allt som kan göra detta skitjobb smidigare tas emot med öppna armar!

    SvaraRadera