Translate

måndag 27 juni 2016

Frontemblemet från X1

Det är hög tid att lämna igen det lånade emblemet till ägaren Jonas K.

När jag monterade loss det från X3 satt det fast med två gravrostiga M3 pinnar som bägge två pulveriserades när jag försökte lossa den lilla muttern. Övriga pinnar var redan avrostade.

Med vetskap om hur illa det satt monterat borde man inte ha kört bilen...

Men turen var på vår sida.

Jag har försiktigt slipat bort de trasiga pinnarna, lika försiktigt har jag borrat nya 2,5mm hål.

Sedan slipade jag av en M3 gängtapp för att kunna gänga dessa ca 3mm djupa hål och montera nya gängpinnar med stark gänglåsning.

Pillrigt värre!


Det lilla plastemblemet fick ny svart bakgrundsfärg och de två mässingsplattorna lödde jag fast nya pinnar på och lackade om.


Inte så tokigt!  Nu ser det bättre ut än tidigare och framförallt kommer det att sitta fast ordentligt.











Klart för montering!

2 kommentarer:

  1. Har du hunnit starta tillverkning av ett eget ännu eller låter du tillverka nånstans?

    /Janne

    SvaraRadera
  2. Det är i det närmaste klart. Det som återstår är att kopiera det lilla plastemblemet i centrum.
    Det kommer att bli två plastlinser med en dekal mellan och sedan svart bakgrund. Jag har hjälp av Bronsil som ligger granne med SVIS faktiskt

    SvaraRadera