Translate

måndag 27 juni 2016

Kardan definitivt klar

Den sista pusselbiten anlände dagen före midsommarafton.

Nämligen korkringen till kardan.

Jag lät korkpackningen ligga och dra i motorolja ett par timmar innan montering.

På med grafitfett på splinesaxeln följt av ihopmontering.

En intressant iaktagelse är att gröna häftet beskriver att splinesaxelns medbringare ska linjera, dvs ligga i samma plan som bakre kardanaxelns klo.

Vid demonteringen gjorde den inte det. Jag märkte upp med körnslag och vet detta säkert.

Det var faktiskt exakt likadant med min P1800 61a och det har ju visat sig fungera utmärkt.

Monteringen av muttern krävde att jag plockade fram en av de ...mindre..hehe..... skiftnycklarna!

Brickan är vikt och den kan rullas in i plast och läggas på hyllan

Klart!

2 kommentarer:

  1. Köpte en 142'a en gång med troligtvis kass bakaxel. Efter en genomgång efter köpet så upptäckte jag att kardanen inte "linjerade". Delade isär kardanen vid splines och flyttade rätt. Bilen blev knäpptyst under. Så tydligen fortplantade sig ljudet från kardanbrytningen till bakvagnen. /Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm..vilket betyder att jag borde justera splines 90grader! Men min 61a är ju knäpptyst trots detta "fel"

      Radera