Translate

måndag 20 juni 2016

Mellanarm och kardan

Det var en regnig helg och det är ganska fint det också. Får då kan man vara i garaget utan att ha dåligt samvete för andra aktiviteter.

Lördagen tillbringade jag ihop med Uno i Hallstahammar. Målet var att försöka få fart på hans P1800 som plötsligt tvärdog för ett par veckor sen.

Det visade sig vara vatten i bränsletanken....flera liter. Men nu går den som den ska igen! Lagom till vädret blir bättre också.

Väl hemma igen så började jag plocka fram alla delar till mellanarmen och kardanaxlarna.

Två saker hamnade direkt på inköpslistan.

Korkringen som tätar kardanens splinesanslutning var avbruten och allmänt trött.

Den fanns på VP Autoparts och blev beställd direkt tillsammans med lite andra delar

Den andra detaljen som saknas är de så kallade vulkolanbrickor som skall sitta i varje ände av mellanarmens axel. Art nr 656729.

Nån som har två liggande?

Jag avfettar rullager och axel och smörjer in med nytt fett. Det gamla fettet var lite stelt och från 1965...



Jag brotschar några små ojämnheter i huset som uppkom vid urpressning av gamla lager innan de nya kan pressas på plats.



Lämplig hylsa gör jobbet enklare.


Jag filar av färg på ytor som kräver så. Eftersom detta ska dras med momentnyckel vill jag inte ha färg som senare skavs av och allt börjar glappa.








Men som sagt...jag kommer inte längre utan vulkolanbrickor.  Kan man ersätta dem med såna där röda fiberbrickor?

Jag sätter ihop den tillfälligt för att ha koll på alla delar.








Över till nästa del som är kardanaxeln...eller rättare sagt axlarna. Det är ju två stycken inklusive en medbringare med splines.

Alla delar plockas fram. Inget borttappat!

Men korkringen ser ...hm..inte så frisk ut.







Så jag monterar smörjnippel på ena axelröret och inleder montering av axelkorsen.

Självklart använder jag axelkors med smörjnippel.

Jag hinner med två av tre innan kvällen blir för sen.

Jo, det går framåt nu. Kul!

Men var tusan är leveransen med 8kg spackel från Tyskland??  Sist kom paketet på 4 dagar, nu har det gått en vecka...



2 kommentarer:

  1. The Vulcollan washers are discontinued. I am not even sure what material it is supposed to be. I machined (2) washers from Delrin with 0.035" thickness. They are fine. I think the washers help to set the preload, otherwise the idler is too loose.

    SvaraRadera
  2. Ok, about 1mm thickness. Thanks Luke. I spoke to a few companies in Sweden, and it seems 1mm polyurethan would do the trick. I just have to find who have small amout of that to cut two small washers. They are 32mm outerdiameter and 18 inner

    SvaraRadera