Translate

onsdag 22 juni 2016

Nähä..

Polyurethanbrickorna expanderar i sidled vid rätt åtdragningsmoment. Dom är för mjuka.

Eftersom jag är man och lösningsorienterad så börjar jag direkt fundera över annat material att göra brickor av. Jag har en rulle packningsmaterial som är stabilt värre. Jag testar detta och stansar två brickor och provmonterar.




Det verkar fungera riktigt bra. För att säkra upp att det inte slits onödigt hårt lägger jag ett shims mellan huset och nya brickan som glidyta.




Efter inshimsning testar jag med en fiskevåg och motståndet hamnar inom godkänt intervall.






Jag tror detta blir bra. Tveksamt om X3 blir en långmilare i nästa liv med hårt slitage av mellanarm. Sannolikt inte, eller hur?

Nu återstår bara en korrekt kronmutter!

Luke´s variant med Delrin verkar bättre än Kuntzes Polyurethanbrickor.


2 kommentarer:

  1. Renoverigen får inte gå för lätt.
    Bra kämpat,bilen kanske blir en "trailer queen".
    Då kan du köra utan brickor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää, jag som alltid föraktat trailer queens lite grann. Det känns så trist på nåt sätt att inte köra och bara visa upp den. Målet måste ju vara att komma upp över 100 mil per år iallafall med X3. ....när den nu blir klar

      Radera