Translate

torsdag 30 juni 2016

Backjobb

Jäkla plåtslagare!!

När jag kör med långklossen och försöker identifiera ojämnheter innan spackling så är det ett mindre parti i övre vänstra hörnet av motorhuven som är lite för kupigt.

Det är motsvarande som blivit plåtrent på första bilden.

Efter lite försiktig riktning med hammare inser jag att det bara är att krympa partiet för att plåten ska dra ihop sig och minska kupigheten.

Min bedömning är att det annars ser märkligt ut med blank lack när man ser övergången mot plåten framför vindrutan. Karossen blir mer och mer "rak" mot vindrutan.

OK, fram med gassvetsen och dags att ropa efter sonen som får agera ansvarig för nedkylning. Det är nämligen bra med tre händer i detta moment för att få snabb nedkylning för bra krympeffekt.

Jag märker i det här läget att jag blir mer taggad och pigg inför uppgiften. Jag går liksom igång på mer avancerade problem!  Knasigt..men så är det.
Krympningen går bra, men det blir fyra punkter innan jag är nöjd.

Sen är det bara att finrikta. Principen är att slipa lätt med långkloss för att se toppar och rikta dessa och använda mothåll av trä där jag kommer åt.

Efter en stund är det riktigt bra.

Jag drar bort all smuts med grovrengörare och blästrar ytan försiktigt på både fram och baksidan.

Sedan lägger jag en testspackling.

Följt av slipning.

Jodå...nu blir det bra. Som skydd lägger jag också lite mer epoxiprimer på undersidan av motorhuven

...och den jäkla plåtslagaren är ju naturligtvis undertecknad





1 kommentar: