Translate

tisdag 4 december 2018

NOS är inte alltid perfekt skick

Jag har ordnat fram NOS (New Old Stock) bromstrummor till X3. Främre trummor av korrekt tidigt utförande.

Klara att montera?

-Nej

Dom har legat på en lagerhylla utan emballage i drygt 50 år och det sätter sina spår av damm och ytrost.

Dom har ringar för hjullager monterade och dom vill jag ta bort innan fortsatt behandling.

Jag kilar över till SVO förrådet och hämtar dorn med nummer 1797, 1798, 1799, 1800 och standardskaft 1801. 

Två dorn är för demontering och de andra två mindre är för demontering.  Efter lite försiktigt knackande lossar ringarna

De yttre är bara att kassera på grund av rost, de inre är oskadade.


Jag klipper dessutom till några slangstumpar för att skydda gängorna inför blästring













Jag står och nöter vid blästerskåpet 30-40minuter innan jag är nöjd och blåser rent












Klart för epoxigrund!

Jag kan iallafall konstatera att NOS rost är lättare att blåsa av än rost skapat av vinterkörning i åratal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar