Translate

torsdag 13 december 2018

Bygel till reservhjulsfästet

Jag har lämnat handtag och mothåll till kompisen Stefan för maskinbearbetning och i mellantiden kan jag tillverka ett ämne till bygel i stål som spänner fast reservhjulet mot plattan med krok som sitter i bagagegolvet.



Två bitar rundstav slipas släta eftersom dom ska kromas.



Jag kapar i lagom längd och drar fram gassvetsen



Med hjälp av skruvstycket och en liten vinkelhake kan jag "precisionsbocka" grundämnet till bygel. 

Den blev 3mm smalare än förlagan från X1....men det är inom felmarginalen tycker jag.

Det är ju trots allt en prototyp och dessa prylar är gjorda av Frua individuellt och uppmärkta med respektive vagns löpnummer för komponenter

Inte klart än, men jag är på god väg.

Bygeln ska böjas snyggt och få en förstärkande mellanribba samt svetsas mot vad vi får kalla axeln

...som sedan ska borras hos Stefan och passas in mot det gjutna handtaget.

Som vanligt krävs mer tålamod än skicklighet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar