Translate

fredag 14 december 2018

Julpysslar vidare med bygeln

Jag funderade en stund på längden men beslutade mig för att chansa på en längd nära förlagan X1 och sedan se om det funkar.

I värsta fall får jag justera bygelns längd vid provmontering innan ytbehandling.


Jag gassvetsade ihop delarna med 500L munstycke och 2mm tråd

Själva svetsningen gick raskt, men sen började filandet.

10 minuter svetsning ungefär...sen fick jag stå och nöta med olika filar i säkert en och en halv timme innan jag var nöjd.

Nästa steg blir att böja den och sedan börja polera upp ytan med smärgelduk innan jag lämnar den till kompisen Stefan för precisionsborrning och anpassning av sprint.

Ni känner igen det här eller hur.... flera timmars jobb på nåt som knappt syns. Snart blir man väl hämtad av män i vita rockar.

Fast vänta nu....det är ju röd rock som gäller nästa vecka, eller hur?

Polerar jag upp bygeln kan den ju hänga i granen över julen så kan Stefan fixa bearbetningen senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar