Translate

måndag 15 februari 2016

Höger dörrsida

Det var dax att plocka fram den grovkapade panelen till höger dörrsida.




Första jobbet är att mäta in och kapa överkant för att kunna montera övre del.

Jag fixerar med snabbtvingar och markerar med penna på bitar av maskeringstejp


Övre delen i plåt som ska nitas mot pappen är nytillverkad sedan tidigare och lackad.

Efter kapning så fixerar jag papp mot plåtprofil med tejp för att kunna borra för nitar.

Nitarna är likadana förnicklade dubbelnitar som jag använt tidigare i inredningen.

Av samma skäl - dom får inte bygga på höjden efter montering.



Nitningen är lätt. Bara att smacka ihop med hammaren mot ett mothåll.













Sedan provmontering och ytterligare finkapning och slipning.












Då panelen ska vara lätt svängd så borde jag böja den mer beständigt, men tills vidare behåller jag den platt.











Jag är inte helt nöjd med dörrens kant på ett ställe. Det blir nog lite finjustering med spackel.

Det linjerar inte helt 100










Armstöd med förvaringsbox och kromlist måste passas in.

Här skulle man ju vilja ha lite vägledning från gamla panelen, men den är allt annat än frisk. Pappen är avbruten och fuktskadad. Vinylen har krympt och torkat rejält.

Kromlisten är lätt missformad den också.








Jag börjar operationen med att kapa loss kromlisten med hjälp av minsta tunna skivan på kapmaskinen.


De gamla fästena är gravrostiga och klyvs med kapskivan försiktigt utan att skada kromlisten


Nya fästen får jag tillverka senare.





Därefter försöker jag klura ut position för armstöd och list.

Efter lite mätande och jämförande med gamla panelens rester har jag ordning på måtten.

En fördel i sammanhanget är den kromade plasten i nederkant. Den verkar inte kunna krympa på samma sätt som den röda vinylen. Mer måttbeständig!

Jag kapar ur för förvaringslådan och provar in armstöd igen.



 Ser bra ut!

Men som sagt - jag behöver forma panelen.

Har ni några tips?  Som synes är den lätt att spänna på plats.

Vad tror ni om att lägga byggplast på dörren som skydd ..därefter en fuktig frottehandduk som täcker hela baksidan, sedan dörrpanelen på det.  Sen spänner jag fast allt med snabbtvingarna och låter det vara att par dagar..

..eller kanske ännu bättre  - lägga våta handduken på ovansidan?

Kan det funka?  Kommentera gärna om ni har några bra tips


1 kommentar:

  1. Tja, man böjer träskidor med vattenånga så varför inte? Blöt upp änden i hett vatten. Böj till en bit plattjärn för att fördela trycket och låt det sitta till det har torkat. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera