Translate

onsdag 17 februari 2016

Generatorn

Sedan fem år ligger generatorn på hyllan i renoverat skick.

Det var min kompis Anders svärfar som gjorde iordning den. Han var ett riktigt proffs av den gamla skolan med egen verkstad på Kocksgatan. Han hade till och med en egenhändigt byggd provbänk för generatorer. Tyvärr gick han bort för ett par år sedan.

Jag bad honom att INTE måla den för jag visste att alla jobb oavsett om det var startmotorer, generatorer eller andra komponenter fick ett rejält lager antrazitgrå spray som han av en händelse hade ett stort lager av...

Så den har legat på hyllan tills nu i bara zinkgrund med förzinkad remskiva.

Det är således dags för kosmetisk behandling.

Första frågan var halvmatt eller blank svart. Micke berättade att han tidigare haft en NOS blanksvart gavel till 6voltare, så det fick bli blanksvart.  Micke är ju oerhört noga och brukar ha full koll.


Rätta mig om ni tycker det blir fel - jag är inte omöjlig. Ändrar gärna om jag blir överbevisad om motsatsen.

Vi har tidigare hittat NOS 12v Bosch startmotorer från militärlager till våra P1800 och dom var också blanka. Ni vet den där klumpiga äldre typen utseendemässigt lika 6v








Gaveln i aluminium var borstad i Arbogan, men ....njaeeää...det lirar inte snyggt ihop med de andra delarna på motorn. Det är flammigt.

Frågar runt bland kompisar efter en NOS aluminiumgavel 233771, men det nappar inte...



Ok,jag byter till fint glasmedium i blästerskåpet




Nu börjar det likna nåt, Det blir ett varv klarlack på det.

Såg ni föresten min tjusiga avdragare? Det är inget SVO, men minst lika mysigt att använda för demontering av remskivor!







Det börjar se bra ut. Nu ska det bara hänga på tork ett tag - sedan ihopmontering












1 kommentar: