Translate

måndag 29 februari 2016

Finurligt gasreglage

Länken mellan förgasarna och det blockmonterade gasreglaget är lite speciell.

Jag har aldrig sett den typen tidigare.

Det är den länk som satt monterad på motorn när jag tog över projektet.

Den ena anslutningen mot kula är fjäderbelastad och den andra är justerbar och låses med saxsprint.

Däremot gillar jag inte att den är böjd.

Om det behövs kommer jag istället korta den lite och gänga upp lite mer.

Jag tror inte detta är den "vanliga" Amazon Sport typen till B16B?  Är det nån som vet..?

2 kommentarer:

  1. Hej Mark!
    Googlade lite..Jag tror du har svaret i P1900.
    http://abigailbassett.tumblr.com/post/135728295926/driving-a-1957-volvo-sport-and-looking-for
    Där ser du ett motorfast gasreglage men tyvärr syns inte resten av länkaget.
    P1900 är ju rena serietillverkningen jämfört med X3.. //Richard

    SvaraRadera
  2. Jag kollade i Volvos gröna häfte, dvs verkstadshandboken för B16B. På en bild som visar oljefilterburken ser man samma reglagestång. Det är originalgrejer! Det trodde jag inte!

    SvaraRadera