Translate

tisdag 23 juli 2013

Strålkastare

Jag har också roat mig med att analysera strålkastarna på P958-X2. Det är fabrikat Hella. Ljusöppning 180mm, Principen för fastsättning av kromsarg mot reflektor är annorlunda jämfört med en P1800 som ju har Lucas komponenter. Justeringen av reflektorn sker via två skruvar försänkta i kromsargen. Ljuspottan i karossen är väldigt stor och förmodligen en Hella komponent också. Även kromsargen har Hella inpressat i överkant.

Är det någon av er läsare som känner igen detta från någon annan bil? Jag tror inte dessa delar är unika för de tre Frua-prototyperna utan borde förekomma på andra samtida vagnar. Frågan är vilken eller vilka?

Både P958-X1 och X3 har fått dessa utbytta till Amazon-strålkastare under tidigt 1960-tal.














2 kommentarer:

  1. Hej Mark
    Det här är kul detektivarbete med Googlebilder..
    Jag med tanke på växelspaken från en SL Merca kollade jag på 190SL. Det ser inte helt olikt ut, men de verkar ha en "flata" i koppen som jag inte ser på dina bilder. Se länkar.
    http://www.flickriver.com/photos/tags/scheunenfund/interesting/

    http://www.flickr.com/photos/geralds_1311/4708195323/lightbox/

    http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-190sl-OEM-front-head-light-bucket-canister-121-190sl-121-620-00-27-/350733914689?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item51a95ed241

    Ett annat inte helt otänkbart spår är Maserati A6G som Frua designade runt 1955. Även där finns likheter med våra lite djupare kromringar runt helljuset.
    http://www.flickr.com/photos/88818730@N00/3963649294/

    Sen kom jag in på ett helt annat spår, Ghia's sortiment.
    Pietro Frua sålde karossbyggnationen till Ghia 1957 och blev chef för Ghia design 1957-60. Vilket i sig borde betyda att P1800 designades i Ghia's namn och inte under Frua's? I alla fall finns det en koppling till VW sortiment för prototypbyggnationer??

    En koppling är att så fort man googlar på Hella och vintage dyker bara VW'ar upp i rutan, och en och annan tidig MB.
    Lycka till /Richard

    SvaraRadera
  2. Mycket spännande följetång, det första man gör på semestern när man vaknat är att logga in på X3-Boggen för att kolla om det kommit något nytt inlägg!

    Det blir väldigt bra Mark!

    Mr Jensen

    SvaraRadera