Translate

måndag 8 juli 2013

Arkeologiska utgrävningar på muséet

Igår var jag på Volvo Museum igen. En av de mer spännande uppgifterna var att undersöka växellådans länkage mellan spaken och lådan. Jag hade god hjälp av en hyrd inspektionskamera och väldigt stor hjälp av kompisen Mikael Theander. Jag skötte inspektionskameran samtidigt som Mikael höll i arbetsbelysning och fotograferade inspektionskamerans display. Detta teamwork var fruktsamt som ni kan se på bilderna.

Eftersom jag måste nytillverka dessa delar till X3 så var det mätning och fotografering av detaljer under ett par timmar. 


Jag har ju tidigare chansat och skaffat två växellådslock till Valp L3304 och möjligen senare modell av samma som jag tror skulle fungera  i X3 mest beroende på att anslutning av länkage blir lägre. Det var därför extra kul att upptäcka att jag hade rätt i mitt antagande. P958-X2 har någon form av Valplock. Men locket på P958-X2 är "lite" annorlunda. Kan det vara så att det är ett tidigt Valplock som härrör från L2304 serien på 90 bilar?? Dessa hade ju B16. Nån som sett ett lock på en sån eller har reservdelskatalog för L2304? Växellådan det sitter på i X2 är en M4 med detaljnummer 254160


Mina bägge införskaffade Valplock är av olika utföranden och art nr. Det begagnade är ett 631427 och det nya är märkt 634267 på tornet som är påsvetsat på ett lock med nr 380130. Det begagnade är inte svetsat utan helgjutet. Det som förbryllar mig med det nya locket är hur man monterar växelföraren utan skruvuttag i sidan. Nåja det löser sig.

Men det vore ju fantastiskt om man kunde lokalisera ett exakt likadant lock som X2 har

Mikael skrattade gott när jag försökte få ned huvudet i växellådstunneln för att se länkaget vid spaken. Jag såg lite, men huvudet fick inte plats. Typiskt!!












Men med den hyrda inspektionskameran gick det förträffligt att se hur spaken är länkad mot stången som överför rörelsen.








Närbild!

Det är lite som vrakdykning med undervattenskamera.....

Nja, jag kanske överdriver lite...hm







...och när jag ändå hade mekat bort locket på tunneln så tror jag nog att jag justerar mitt nytillverkade lock så det stämmer till 100%. Jag gjorde en pappersmall som jag ska föra över till X3s tunnel.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar