Translate

måndag 1 juli 2013

Mer justering av motorhuv

Nu börjar nog ni läsare tröttna på att läsa om den där jäkla motorhuven, men detta är ganska tidsödande arbete som kräver ett stort mått av tålamod för att bli bra. Rörstommen måste bli rätt i formen för att det ska passa senare mot övriga intilliggande karosspaneler som front, skärmar och plåt framför vindruta.

Så jag tror att nötandet nu betalar sig senare.

Jag finjusterar bakre delen mot den lösa plåten som ska sitta mellan huv och framruta.











Sen lägger jag bomullstrasor som mellanlägg mot X1 för att se om det stämmer mot dess huv.

Jag kan konstatera att krysset ska ned lite och att den främre ribban ska böjas lite till främst på vänstra sidan.






Annars är passformen klart godkänd.

Jag kör som vanligt med gasvetsen och värmer och bockar försiktigt med skruvstädet som mothåll.




När jag är helt nöjd med formen efter att sprungit mellan garagen för att testa på X1 ett par gånger så kan jag återgå till att snygga till ramen rent visuellt.

Det jobbiga var inte bockningen utan att allt var tvunget att svalna innan jag kunde testa på X1.














Den synliga undre delen av krysset måste få plåt och jag har kapat bort delar av krysset för att kunna fälla in en hel plåt som "lock"



Jag grovklipper med el-saxen, lägger dit den och ritar med penna. Finklipper med el-saxen och efter montering så finjusterar jag kanten med den raka filmaskinen och en roterande rasp.

Nästa steg blir att kapa kanterna och svetsa fast.

Ni kanske undrar över de två profilerna som löper utanför krysset?

Dom har jag pressat fast i ett visst läge så att inte krysset ska kunna sjunka vid svetsningen som det gjorde sist.

Jag kommer att vara riktigt försiktig när jag svetsar fast locket för att bibehålla formen.


3 kommentarer:

  1. Inte en chans att vi tröttnar. Lika spännande varje gång. /Elof

    SvaraRadera
  2. Tröttna? Inte möjligt, det är ju dagens höjdpunkt att få läsa senaste uppdateringen på X3 och övriga P1800 bloggare

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt roligt att läsa om din renovering. Vilket hantverk! Viken kämparglöd! Vilken envishet!

    SvaraRadera