Translate

söndag 23 oktober 2016

Sidofäste stötfångare....och lite 242 Turbo skruvande

Det tar lite tid, men snart så är även vänster sida klart. Idag har jag varmbockat ett sidofäste och det är nästan klart. Lite justering bara. Jag vill inte att det ska sitta i spänn.

Efter justering får jag borra hål och svetsa på en mutter.

Sen ska jag kapa till en täckkåpa i aluminium även till vänster sida.

Även om det är tidsödande så är det riktigt kul med all nytillverkning av komponenter.

Parallellt med dessa jobb har jag rivit insug och
topp på 242 Turbon.

Låt oss kalla det stor-service...

Jag kan säga att det var välbehövligt att gå igenom mekaniken. Efter ett par timmars skruvande kan jag nyktert konstatera att han som skruvat med den här bilen tidigare inte har varit speciellt noggrann.

Topplyftet gav inga överraskningar. Det ser bra ut - inga vändkanter, vettiga förbränningsrum och normalt slitage. Möjligen har den gått lite fett. Stiften och förbränningsrummen är sotiga.

Det jag reagerar på är snarare att svänghjulets remskiva satt löst...generatorns övre fäste hade ingen skruv alls.... komponenter sitter fast med tre olika sorters muttrar..bakre insugsmuttern saknas...elkablar är slarvigt skarvade...Så där håller det på.

Alla såna fynd stärker mig i tron att detta är nödvändigt.

Ska jag ha kvar den här kärran måste jag ju kunna lita på den



2 kommentarer:

  1. Svänghjulets remskiva..? Va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. sorry...jag menade naturligtvis vevaxelns främre remskiva. Svänghjulet verkar sitta fast, gudskelov. Även kopplingen känns riktigt bra. Jag skrev fel.

      Radera