Translate

tisdag 4 oktober 2016

Paketöppning


Igår var det spännande. Jag och kompisarna hade paketöppning. Precis som på hjulafton! 

En stor kartong med fyra mindre kartonger i levererades till Tyresö.

Jo, innehållet är nämligen fyra Volvo ur 200-serien. 

Verkar det snurrigt att importera 240 och 260 från USA?  Ja, kanske, men i det här fallet är det lite ovanligare modeller.  Rentav de enda i Sverige kanske.

Den ljusgröna är min egen import och det är en 242 Turbo Intercooler från 1983. En så kallad "Flathood Evo" tillverkad i 500 exemplar för att Volvo skulle kunna FIA godkänna tävlingsbilarna för Grupp A. Så kallad Homologering. "Nettot" dvs de flesta av 500 bilar som inte tävlades blev sålda genom amerikanska återförsäljarnätet som vanliga 242Turbo.  Dock med tillägget Intercooler, europeisk motorhuv och speciell silverfärgad grill. Möjligen lite andra skillnader som jag inte satt mig in i ännu. Lite som när Fantomen går på stan som en vanlig man...

Finns nog några i Sverige redan, men inte många skulle jag gissa.

Den är lite bedagad, men skall få lite garagetimmar så den blir i vettigt originalskick som den förtjänar. Ursprungligen var den i silver metallic. Nuvarande kulör känns rätt konstig. Nån slags mix av vanilj och pistage som man gjöt muggstolar i på 60-talet...!!!


Lossningen gick förträffligt, mycket beroende på proffshjälp av Jarko från italienska polisen

Tobbes vagn är en svart 264 GL 1981 och har  B21F motor, dvs fyrcylindrig. Kan inte finnas någon i Sverige sedan tidigare. I USA hade bara 264 GLE PRV-sexan 1981. Klart udda, eller hur!

Johan fick hem en 242Turbo 1982 och Jonas backade ut en svart manuellväxlad (ovanligt värre!) 262C 1981.

Den ljusgröna var bestyckad med europagrill och små 7tums sealed beam vilket inte såg klokt ut! Ungefär som den plirade med ögonen. Men sannolikt skrämde det bort en del spekulanter på Craigslist till min fördel.

Väl hemma rev jag bort dessa och monterade rätt medföljande grill och korrekta framljus. Även blinkers och positionsljus ska ha andra vita glas med orange reflex

Men, som ni ser är det lite mer kosmetiska behov här och där. Lister är fel, emblem är fel mm. Helt säkert en del mekaniska också. Bland annat behöver jag ett korrekt avgassystem. Nu sitter det på någon slags 3-tums Nascar-variant som slutar vid bakaxeln. Möjligen cool om man är 18...

Stackars X3 blir kanske lite svartsjuk nu på den yngre kusinen från Belgien.

Tusan, nu har jag tre entusiastvolvo och ingen av dom är tillverkad i Sverige!!  

Nu tycker ni säkert att jag bör komplettera med en ....just det - Volvo 343.

Nä, så kul ska vi inte ha! Det räcker med att Klassiker skaffat en.



8 kommentarer:

  1. Nu när du har ledsnat på X3.
    Sista priset kompis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börje, tänk på att det alltid är en som förlorar i affärer med gamla bilar och den här gången kan det bli du... ;-)

      Radera
  2. Grattis Mark.
    Tappa inte fokus från X3 så den bli svartsjuk nu när du tar in yngre objekt i familjen..

    SvaraRadera
  3. Häftigt, det där skulle jag också vilja göra ta in en USA bil...när de två andra är klara. Nordfrakt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi använde ett företag som heter MTI LA till Stockholm http://shipmti.com/, men Nordtrafik menar du säkert och dom tog hem en röd ES -73 för ett par år sen till mig och Micke. Den gick från Baltimore till Gbg

      Radera
  4. Jag hade en röd 242 Turbo som lånebil i USA. Avgassystemet är lite speciellt på den med katalysator. Det är draget under bakaxeln för USA marknaden då ett konsol eller något sitter vid sidan av bensintanken. Jag har lite oanvända avgasdelar till 242 Turbo USA kvar i förrådet. Finns det behov för en framruta till 262C så har jag en ny som ligger på lagret till halva priset. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma avgassystem på USA-turbon B21FT som den svenska B21ET förutom att den främre ljuddämparen är ersatt med ett rör. Till min 245 USA-turbo 1982 köpte jag en halvsats till B21ET, röret som ska vara istället för ljuddämparen samt, om jag minns rätt, nå´t fäste till detta rör. Alltihopa fanns på lager hos GCP då för några år sedan. Sålde sedan ljuddämparen jag inte behövde! Mvh Stefan

      Radera