Translate

onsdag 23 september 2015

Inpassning av baklucka

Jag kämpar på med inpassningen. Det gick åt ytterligare två tennstavar igår kväll.

Min första tanke var att kapa två snitt i rännan runt luckan, trycka upp den 3mm och sedan svetsa igen.  Men det som fick mig att tveka är det faktum att den är vek i det här partiet. Den flexar lite för mycket.

Magkänslan var att den inte skulle hålla sig kvar i rätt läge efter svetsning. Det finns ingen förstyvning under som på en vanlig P1800

Så jag bestämde mig för att tenna upp kanten istället.

Det handlar om 3mm vid höger gångjärn som minskar och kanske är 0-1mm på vänster sida.



Jag hann inte fila klart, men innan kvällen var slut hade jag fått en betydligt mer formstabil karosskant som linjerar betydligt bättre med bakluckan.



Dessutom konstaterat att bakluckans kant har en liten "dipp" på vänster sida som måste riktas upp lite. Märkt med Upp

Det blir ganska mycket av-och-på med bakluckan. Inte undra på att gängorna slits.

...och inte nog med det.

När jag monterat av luckan vid ett av tillfällena så är jag i tanköppningen/bagagegolvet, ställer luckan bakom bilen och plötsligt faller den omkull med två små bucklor som följd

Stön..!  Då fick jag finrikta i 10 minuter med hammre och mothåll!!

Men det blev bra iallafall.



När övre kanten är bra kommer jag att börja fila upp rätt springa runt om. Det är lite tajt nu på grund av tennad kant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar