Translate

tisdag 3 september 2019

Analys och justering av 61an

Vi planerar en europatripp igen och då vill man ju att kontinentvagnen presterar på topp.

Jag har länge grubblat lite på vad det är som gör att den inte presterar som jag vill på höga varv.

Den är märkbart svagare i lätta motlut över 120km/h och jag får den inte över 155km/h

Jag har försökt ställa tändning högre och öppnat munstyckena men det har inte gett önskad effekt

Sagt och gjort - ett besök hos Rolf i Rågsved med nedjustering av tändning och testkörning på hans rullande landsväg gav svaret. Det får för lite
bränsle över 100km/h då tändning är korrekt och co-halten är bra på tomgång.

En co-halt på 3,5 på tomgång med korrekt justerad tändning blir vid belastning i 100km/h och däröver 0,3 vilket är alldeles för lågt.

Inte bra...risk att bränna ventiler och lägre effekt.

Jag måste medge att jag är lite nöjd när jag åker därifrån, jag visste ju att det var nåt som inte stämde. Magkänslan var rätt

Vi ska justera/slipa bränslenålar vid nästa besök.  Jag kör med KD-nålar nu, men dessa ger för lite bränsle vid motorvägsfart.

Jag roade mig med att göra en jämförelse mellan de förekommande originalnålarna i 60-tals P1800

Helt klart släpper KD-nålarna förbi mer bränsle i registret för accelleration och toppfart jämfört med de andra.

2 kommentarer:

  1. Intressant.. Kollade på energiinnehållet i bensin och det skiljer ~2%/liter mellan ren bensin och den som finns idag med 5% etanolinblandning. Enkelt så behövs 2% mer bränsle med samma motstånd och våra bilar är nålarna injusterade med 100% bensin.
    Stämmer det då att alla med original nålar åker för snålställda bilar i motorvägsfart om de är rätt ställda på tomgång? Energiförlusten borde bli tydligare vid belastning? Det sätter lite myror i huvudet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm..kanske är det så. Nu har Rolf slipat mina nålar något smalare i registret från landsvägsfart upp till toppfart och jag har nu ett co värde på ca 2,4-2,5 hela vägen när vi kör på rullande landsväg. Nedjusteringen av tändning gjorde tomgången lite oroligare, men jag har definitivt mer respons på högre varv. Det finns ingen tvekan längre vid rejäla gaspådrag.

      Radera