Translate

måndag 7 november 2016

V

Nej, det ska inte handla om TV-serien med samma namn där vissa av karaktärerna var ödlor utklädda till människor..

Däremot ska jag fixa ett V-emblem till grillen

Detta saknas ju på alla tre prototyperna även om X1 har ett ersättnings-V av lite felaktiga mått.

Som vanligt får jag utgå ifrån bilder och i detta fall är grillens rutmönster en stor hjälp för måtten.

Jag har sedan tidigare ett V från en PV 444 -57, Det har rätt profil men är alldeles för smalt..

Med risk för att bli utesluten av PV-vännerna kapar jag isär emblemet och lägger in det på en uppmätt bakgrund av aluminium.

Min första tanke är att fästa dessa två bitar på en bit aluminium i rätt storlek och sedan spackla upp resten så jag får en gjutform för nytillverkning av V


Det visar sig tyvärr att det inte fungerar som jag tänkt på grund av grillens svängda yta. PV-emblemets delar är helt plana och passar illa.

Nåja, jag justerar aluminiumplåten så den följer grillen snyggt och spacklar upp rätt profil med glasfiberspackel

Jag hinner med två spacklingar och kommer en bit på väg i allafall. Det återstår både filning och mer spackel

Tanken är sedan att gjuta ett nytt V i mässing likt frontemblemet för att sedan kroma det.
Kompisen Peppe var inne på att vi skulle göra ett V i plast i hans 3D printer som förlaga, men nu blir det lite mer "old-school"

Fortsättning följer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar