Translate

torsdag 17 november 2016

Åter till frontpartiet

Det har hänt en del i garaget, men jag har inte haft ett bra tillfälle att skriva.

Men nu så!

Som ni minns gjorde jag en test av lite olika dimensioner för främre registreringsskyltens ram.

Jag valde till slut en grovlek på 4mm och ett djup av 25mm. Det ser utseendemässigt bra ut i förhållande till de gamla fotografier som visar ramen.

Kompisen Stefan klippte lätt ut en 25mm remsa
av ett mindre ark 4mm stål i sin klippnmaskin.

...och jag kan lova er, där vill man inte ha fingrarna emellan!

Med kartongmallens hjälp letade jag fram ett lämpligt rör för att bocka hörnen i korrekt radie.

Kanska snart hade jag en färdigbockad och justerad ram att jobba vidare med.


Jag fixerade skarven efter noggrann inmätning med vinkelhake och linjal

Sedan punktade jag ihop den med miggen och provade mot bilen.

Jag tror det där blir bra, den diffar någon millimeter från min mall, men som sagt...mallen är skapad utifrån fotografier.

Så det är svårt att säga vad som är exakt rätt eller fel.


Sedan fick Stefan ta fram TIG-svetsen och sy ihop skarven porfritt åt mig.

Nu är den klar för slipning inför kromning, men efter slipningen är utförd så ska den få fyra små öron påsvetsade på insidan.

Tanken är att dessa fästöron ska ligga 1-2mm in i ramen räknat bakifrån och utgöra fäste för ett svart infällt bakstycke.

Men sliperiet tyckte att det var enklast att slipa ytan först, annars är öronen i vägen för effektiv slipning och polering

Så nu åker den här detaljen tillfälligt upp på hyllan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar