Translate

tisdag 7 januari 2014

Småpill

När jag började bli klar med A-stolparna kröp ju blicken ned mot taket - jo, karossen är ju upp och nedvänd.




Fästena för solskydd såg lite trista ut och det är ytrost på förstyvningsprofilerna runt taket. Det är Amazon-fästen till solskydden och av totalt sex fästskruvar är 5 avdragna.










Nu känns det mer som man jobbar som tandläkare när jobben blir så här små. Jag börjar med att slipa rent insidan av taket och kanten med grovrengörare.











Jag tar den roterande filen och fräser ut de gamla mutterstyckena, lägger in nya M5 och svetsar fast med hjälp av ett solskydd som styrning så att de hamnar rätt.
 Pillrigt värre!











Sedan åker helmasken på och garaget försvinner i dimma då jag blästrar av kanten så den blir helt fri från rost.

Det finns också lite rost kvar på insidan av taket efter de plåtreglar som håller innertaket på plats. Det får bli kemisk borttagning. Jag vågar inte nudda taket med blästern för då slår det sig direkt.
 

5 kommentarer:

  1. Vilken funktion har de korta rörbitarna i överkant av framrutans ram? MVH///C311/Thomas

    SvaraRadera
  2. Det sitter korta rörbitar fastsvetsade runt hela vindrutans öppning och dom är till för den heltäckande kromsargen runt vindrutan. Denna kromsarg/kromlist har tunna pinnbultar som muttras fast på insidan via dessa rör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret. Sitter det en motsvarande ram på insidan eller döljer en eventuell gummilist skruvhålen?

      Radera
    2. Det sitter täcklister i aluminium på insidan lackerade i inredningens färg. Röd i mitt fall. Dom täcklisterna är skruvade med små kullerförsänkta plåtskruvar i små ditsvetsade flikar. Så man ser ingen gummilist till framrutan vare sig inifrån eller utifrån

      Radera
    3. Aha, som samtida Maserati ungefär.

      Radera