Translate

måndag 27 januari 2014

Avgasfästen klara....tror jag!?

Den fula plåtgubben med afro från tidigare inlägg kommer på plats. Något lägre än motsvarande Amazonposition. Nu får upphängning med gummi plats.








På de andra prototyperna sitter också ett fästöra med gängat hål för de båda utblåsen genom bakstycket.
Oklart om jag kommer att använda detta senare, men jag sätter dit ett även på X3 eftersom det ska vara ett sånt där.

Det gick ju halvbra när jag skulle bocka det första efter upphettning med gassvetsen. Plötsligt small det av i två delar!  Jag riktade lite för hårdhänt tror jag. Jag gjorde ett nytt.














Fastsvetsat där det ska sitta.

Skönt, då var avgasupphängningen klar. Eller?  ..inte riktigt!

 Rimligen behöver jag i tillägg ett ljuddämparfäste för en bakre ljuddämpare. Det sitter inget fäste vare sig på X1 eller X2 som jag tror avser detta. Svetsar jag dit ett fäste där jag tror att jag behöver det kommer det bara att vara fel plats. Nu är min plan att  reservhjulsfästets bultförband även kan vara fäste för en upphängning av ljuddämpare. Men då får jag tillverka ett fäste måttat efter den ljudämpare som blir aktuell. Eller också skaffar jag alla rör och dämpare redan nu och punktar ihop....men jag har ju ingen TIG... Fan  ..

Hur ska jag göra?  Tips?

1 kommentar:

  1. Det går att MIG svetsa rostfritt. Antingen punktar du med vanlig tråd och låter någon svetsa klart med rostfritt eller använd rostfri MIG tråd (minst 0,8 mm) och blandgas med lite CO2 (bäst är argon + 2% CO2) Det blir inte bra att använda ren argon med MIG. TIG svets används för rostfritt när utseendet spelar roll men har ingen annan funktion. MVH///C311

    SvaraRadera