Translate

tisdag 23 februari 2021

Solskydd

 Nu är det mesta av kromdelarna slipade och inlämnade till Olle för sista bearbetningen. Jag har dragit på mig träningsvärk i pekfingret av all slipning och pansarfilande.

Dags för något mindre ansträngande.

Solskydd måste jag renovera. Det enda som finns kvar av det ursprungliga är ett rostigt fäste med pinne. 

Som tur är har Frua använt Amazonens fäste med arm och stomme som sedan mer hantverksmässigt är sydda i röd vinyl till X3. Ni läste rätt...dom ska vara röda och inte vita som innertaket. Bild 2 visar X2 jämfört med en Jensen produktionsbil. Som ni ser är fästarmen olika. X2 har Amazonens arm. 

Jag har ett par skapliga grå Amazon solskydd som utgångspunkt som jag "slaktar" för att ta vinylens stomme i metall. Armarna finns på VP Autoparts för mindre pengar än ytbehandling kostar så dom har jag redan skaffat. 

Plåtstommarna ser för jäkliga ut fulla med rost och gammalt torrt klister under den pulveriserade stoppningen

Jag blästrar i två steg innan de lämnas på förzinkning. Först sand för att få rent från rost, sedan glas för att få ytskiktet slätare följt av bänkslipens roterande stålborste.

Inlämnade idag för ytbehandling tillsammans med konsol för vindrutetorkare och konsol för växelspak.



 

2 kommentarer:

  1. Hej! Har följt detta spännande projekt några år nu. Funderar på om jag måste börja äta hälsokost och börja motionera om jag skall få uppleva dagen när den är klar?
    Mvh
    Ulf

    SvaraRadera
  2. Hej Ulf! Ja, men det är ju alltid en bra idé. Häng med till slutet, kasta inte in handduken än. He-he

    SvaraRadera