Translate

torsdag 7 januari 2021

Förändring av huvlås

 

Jag har nu avslutat all justering kring bakluckan. Spackling är klar, karosspringor och öppningsgeometri och lås mm är injusterat och klart.

Fokus har nu flyttats framåt och det är dags att passa in motorhuven mer exakt med all vad det innebär inför lackering.

När jag återmonterar huvlåsmekanismen skaver det faktum att jag inte är nöjd med frigången mellan huvlåsets hävarm och motorhuvens underkant i stängt läge. Det är 1-2 mm. 

Dessutom gillar jag inte öppningem mot motorrummet som jag anser vara för stor för att täta på ett effektivt sätt när bilen är klar.

Jag gör om det hela från scratch. 

Två arbetsdagar senare har jag sektionerat själva huvlåset 6mm så att stängt läge får motsvarande frigång plus den tidigare på 1-2mm. Totalt 7-8mm. Det låter kanske enkelt men tog flera timmar i anspråk med testmonteringar och justeringar. Denna justering har möjliggjort utrymme att bygga en heltäckt kåpa över huvlåsets utgång genom torpedväggen så jag enklare kan applicera en bra tätning senare. Det blev riktigt bra till slut.

Just nu håller jag på att höjdjustera fästen för huvstoppgummin så att det blir perfekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar