Translate

söndag 31 januari 2021

Backjobb...igen

 Den övre instrumentbrädan behövde mer foam mot "kepsen" då Anders inte blev nöjd när han provsträckte vinylen. Eftersom jag sagt åt honom att bara 100% toppresultat räknas så ringde han mig och frågade om jag kunde tänka mig att lägga på ny foam.

Dessutom ska tilläggas att jag har varit orolig för skarven jag fick göra efter modifieringen med lös keps. Även om det ser toppen ut efter omklädning vet man ju inte hur det rör sig när bilen står ute i solen och materialen blir varma.


Sagt och gjort, ett par garagetimmar senare så har den ny foam igen utan skarv och faktiskt slätare och rakare än förra gången. Det kommer av att jag spacklade upp överdelens högerparti till större perfektion innan. 

Epoxigrund följt av foam som limmas med kontaktlim. Man kör en sorts lim som inte smälter foam. En remsa 8mm foam i framkant mot kupén limmas först som sedan raspas och slipas så det blir en osynlig skarv mot över och underkant, sedan två skikt med 3mm som jag efter första skiktet slipar ut i ytterkanterna innan sista skicket limmas.

Man bör vara två personer då det hugger direkt och det är kört om det hugger på fel ställe eftersom limmet är starkare än foam materialet.

Men det jävligaste är faktiskt att ta bort det gamla...det yr omkring foampartiklar i hela garaget



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar