Translate

torsdag 17 december 2020

Slipandet fortsätter


 Vilket slit med slipning senaste veckan!  Puh!

Jag har filat ned och slipat samtliga aluminiumlister som sitter kring sidorutorna. Även en glasblästring emellan blev det följt av mer slipning. Både pansarfil och  olika papper inblandade.

Dom såg skapliga ut vid första anblicken, men det var porer och repor som behövde åtgärdas. Dom var faktiskt värst på insidan mot kupén.

Jag har frågat runt på olika ytbehandlingsföretag och det visar sig att man "kan" kroma aluminium, men jag blir avrådd då resultatet inte brukar vara stabilt med resningar och konstigheter som risk. Eloxering hos de företag som utför det innebär matt eloxerad silverfärgad yta. Det vill jag inte ha. 

En vettig utväg blir pulverlackering i "kromkulör". Delarna blir ungefär som blankeloxerad aluminium eftersom riktigt krom är mycket blankare och pulverlacken i krom bara blir en simulering åt det hållet.

Jag har jämfört med provbitar och det ser riktigt vettigt ut. Dessutom får jag bra skydd mot oxidering.

...så nu är dom inlämnade till en firma i Ursvik. Spännande!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. What was the original surface of the aluminum trim? Is it possible to replicate what Frua did?

    SvaraRadera
  3. I'm sorry, autocorrect keeps changing the name of the Italian design studio to "Mrs."

    SvaraRadera