Translate

onsdag 20 mars 2019

Backjobb....det måste ju gå att tanka smidigt

Trogna läsare kanske minns när jag tillverkade tankpåfyllningen till X3. Det är flera år sedan.

Den saknades eftersom bilen blev ombyggd redan på 60-talet (1965-66 trot jag) efter en lätt påkörning höger bak. Reparatören rationaliserade och satte in en påfyllning med lucka från enligt min gissning någon Opel...dessutom i bakstycket. Praktiskt, men fel...dessutom rätt fult.




Nåja, min påfyllningsenhet med anslutningsrör är ju som sagt källa till funderingar. Jag har gått och sneglat på den och blivit mer och mer klar över att en full tank kommer att ta ett tag då flödet inte blir det bästa med 95 graders vinkel...





Med en skog av främre rör till en herrans massa Volvomodeller i garaget så borde väl någon böj finnas i rätt dimension för ett ombyggt tankrör?













Jomenvisst!  Några snitt senare har jag slaktat ett främre rör från en Volvo 164

Bara främre böjen såklart




Men den behöver kragas lite för att passa diametern på påfyllningsmuffen.

För ändamålet kapar jag till ett grovt rör med större diameter än det jag ska bearbeta som ett slags mothåll i form av en ring. Jag rundar kanten för att få snyggare bearbetning.




Sen är det bara att smida fram rätt form med hammare









En bit på väg - men nu visar det sig att jag behöver en kraftigare sväng 20cm ned på röret där det ska ansluta mot nästa rör..









Ok, jag kapar röret och infogar den tidigare avslutningsdelen och då börjar det stämma bättre


Ni ska veta att det är ganska trångt runt reservhjulet

Provmontering på en bild....men i själva verket har jag ju testat säkert sex gånger innan positionen blev rätt och jag punktar fast.


Ny rörstump för tankavluftning också adderad uppe i böjen


Nu ska bara kompisen Stefan TIG svetsa fogarna så det blir tätt.

Skönt att få till detta- jag har gått och retat mig på första utförandet länge nog

Om någon mot förmodan blev intresserad av främre rör till Volvobilar när ni såg "knippet" har jag som sagt väldigt många olika.  Prisidé 150kr/st men det är avhämtning som gäller. Finns till Amazon, PV, Duett och 240. Den som köper alla kommer ännu billigare undan...











3 kommentarer:

  1. Snyggt Mark. Som alltid.
    Nästan rätt är inte rätt...
    Håll i och sikta på Como...

    SvaraRadera
  2. Vet du om tankrör är original i 958-x2? Hur jämför det med din, ny eller gammal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har utgått från hur X1 och X2 är skapade. Jag såg ingen anledning till senare ombyggnad på X2 avseende tankrör. Utan att veta helt säkert vill jag ändå påstå att det är det ursprungliga i både X1 och X2. Roligt i sammanhanget är att det är ställt utom allt tvivel att Frua först gjorde på ett sätt sedan sa någon att det måste ligga ett reservhjul där - följt av ombyggnad. Men min plan är ändå att bygga som bilen såg ut när den kom från Frua och då hade man reservhjul på plats enligt de första bilder jag har tillgängliga. Dessutom är reservhjulsfästet lika som andra Frua/Ghia bilar. Chrysler Dual Ghia t ex.

      Radera