Translate

onsdag 3 oktober 2018

Avgjutning på gång

Nu när jag etablerat god kontakt med Johan på Konstgjuteriet i Västberga är det ju bara att fortsätta med andra delar.

Möjligen minns några av er att kuggsegmentet till ena fönsterhissen är trasigt. Tillverkad i zinkgjutgods och inte speciellt hållbar vare sig mot mekaniskt våld eller korrosion. Två kuggar saknas och ett par andra är väldigt slitna

Vi planerar gjuta en ersättare i tennbrons (som är lite starkare än mässingbrons eller rödbrons)

Därför justerar jag skadorna med kemisk metall för att få så bra gjutmodell som möjligt

Kuggsegmentet kommer sannolikt från någon annan italiensk samtida bil. Jag har verkligen försökt hitta vilken. Otaliga email, samtal och googlingar....ingen resultat. Jag har hittat Fiat med liknande, men inte helt lika.  Det är säkert från Ferrari 250GT?


Sista chansen innan gjutning - nån som känner igen den?

Höger och vänster är olika då "gängorna" där vajern löper spegelvända




2 kommentarer:

  1. Har du kollat med alfa duetto eller spider? Ser ut som fiat 500/850 men skiljer på höger o vänster.
    Googla "Window regulator alfa duetto"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liknande men mindre på Duetton. Fiats 850 och 124 har en snarlik, men det spåret har jag kollat. Ej helt lika. Jag skulle kunna bygga om lite och använda Fiats, men vill liksom inte ändra något i konstruktionen på X3. Det får bli avgjutning och exakt som ursprunget.

      Men jag uppskattar att du googlade. Tack!

      Radera