Jag var iväg och köpte ett par meter av karosserilist med 6 resp 3 mm spår och två olika spärrlister som låser densamma.
Peter från Nacka Bilglas och jag placerar försiktigt glaset i 7 korta bitar av gummilist för att kontrollera positionen och hur väl den passar i förhållande till karossens plåtfals
Ganska illa får man nog säga.
Vi lossar ett par gummibitar och centrerar glaset och kan konstatera att några justeringar av plåtkanten krävs för att glaset överhuvudtaget ska gå ned i rätt nivå
Bort med glas och gummi och fram med kapmaskinen
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-y5VOd7Zj2F76s-sdJvLxf7NRkXAT_xw9oudNr6w-74gqBGWkBDyb0QJq38pzaP_d-AGPtKCz15N1h1mmaY7Eh01vYWRzQIXXvqf3U7HYJW1CJ7vkPpGqp9joOwkkNJV-9HKfIQ_OasM/s320/IMG_0837.jpg)
Vi kan konstatera att glaset är rätt positionerat och att karossens fals behöver ytterligare justering med kapmaskinen
Men avvikelserna är för stora för att kunna använda karosserilisten fullt ut runt om.
Men efter lite klurande och diskuterande har vi en plan som vi tror på
Vi behöver skära ut i gummilisten för alla rörbitar som kromsargens fästskruvar löper i
Dessutom behöver jag flytta ett litet rör 1-2mm. Men den stora justeringen är att vi får köra med en modifierad och tvådelad gummilist som vi limmar vid A-stolparna på utsidan.
Däremot kan vi se till att karosserilisten löper snyggt på insidan av kupén. Över- och underkant av glaset kommer att utnyttja hela karosserilisten
Lite komplicerat, men det kommer att fungera
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar