Translate

torsdag 3 december 2015

Remskivor till vattenpump

Jag var på marknad i Västerås i lördags. Då hittade jag en NOS remskiva till B16...tror jag?

Jag köpte den förstås trots att jag har flera stycken sedan tidigare.

Det var ren nyfikenhet från min sida för jag såg direkt att måtten skiljer från den vanliga. Den var större...mer lik en B18 i måtten, men i gjutjärn.

Det är den högra i bild. Den vänstra mindre är en "vanlig"  B16 remskiva.

Det är gjutet 419524 tror jag..och det numret finns inte i masterkatalogen för Volvo.

Nån som vet vilken motor och installation som hade den här?

Är det rent av en remskiva till en tidig B18?

X2-B16 var väl den första B18 prototypmotorn...








2 kommentarer:

  1. Kanske från nån traktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fasiken, Uno..
      Här bygger man upp stämningen och mystiken, så kommer du och tar ner allting till en mer jordnära nivå
      Det jobbiga är att du säkert har rätt.....

      Radera