Translate

torsdag 21 februari 2019

Anpassningar

Jag har för mycket på jobbet just nu - garagetimmarna är få tyvärr. Jag får hoppas att det blir bättre balans framöver.

Jag håller fortsatt på med förberedelser för att kroma delar.

Jag återmonterade främre stötfångarna för att kunna anpassa aluminiumkåporna. På prototyperna har italienarna snidat till kåpor i aluminium, lackerade i bilens kulör som ska dölja fästjärnen. Jag hade tidigare tillverkat dessa och kapat till dom på längden men aldrig monterat dom på riktigt.


Jag fick slipa ned underkanten och anpassa med ett par snitt mot underkant av stötfångaren för att kunna montera dem rakt.

Stötfångarna börjar svepa uppåt mot hornen ganska tidigt, men kåporna ska sitta rakt.

Dom sitter fast med två skruvar genom karossen och ska ha en liten kantlist mellan kåpa och kaross. Ungefär som listen mellan grillsarg och kaross på sena produktionsbilar.


Den andra aktiviteten just nu är finjusteringar av bakskärmarnas kromlister på fenorna.

Fästena är ju renoverade och dom är grovriktade.

Nu var det dags att finjustera formen. Kanske blev en timmes jobb riktning och slipning för att få rak yta på den högra.

Sen diffar det någon millimeter mot karossen.

Jag funderade länge på hur jag skulle tackla detta och få en perfekt övergång mellan kromlist och kaross.....


Idén som jag testar är att klä in listen i maskeringstejp, montera den i rätt position och sedan spackla övergången mot kaross med listen monterad.

Sedan klossa ned till maskeringstejpens nivå på sidorna och demontera listen.

Följt av sannolikt en finspackling och slipning.

Jag vet inte om det blir bra, men det borde funka

Det är nån millimeter här och där det handlar om, mest på insidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar