Det är säkert 30 grader varmt och rätt "klibbigt" att åka P1800 utan AC
Halvvägs till Alsace lägger hastighetsmätaren av. Det är inte vajern utan nånting inne i instrumentet som brakar ihop och nålen lägger sig att vila trots att vi håller 140km/h.
Väl framme i Türckheim tar vi in på ett mysigt hotel och får en sen middag på krogen ett stenkast bort.
Omgivningarna är nästan löjligt gulliga med korsvirkeshus och kullerstenar
Nu är jäklar i mig bilen proppfull med vin.
Vi tangerar 160km/h på GPSen på Autobahn och passerar ett gäng danskar som är ute och åker äldre Porsche 911. Fem bilar på rad. Dom ligger och kör i innerfilen på rad i 110km/h. !! Varför?
Men vi anländer Hamburg på eftermiddagen och får trevligt umgänge, god mat och välbehövlig vila
I Danmark passerar vi den första äldre Volvon på resan. Vi hejar glatt!
I Helsingör rasar generatorn....
Urlastning och inräkning. 52 flaskor vin!
Vem sa att P1800 inte räcker för semesterbagage?
Mr Smith (Hastighetsmätaren) och Mr Bosch (Generatorn) har falerat, men Mr Lucas som kanske har mest dåligt rykte kunde man lita på.
Summerat en väldigt fin långtur som rekommenderas varmt.
Vi tankade sista gången i Klinga, Norrköping och då kom det fram en äldre man och berömde bilen samtidigt som han undrade om vi tagit en liten tur i det fina höstvädret.
- Vi har varit nere i Cannes, sa jag och han såg plötsligt lite vilsen ut.
-I den d-d-där?
-Visst, inga problem, sa jag
Jag tror det var god reklam för Volvo P1800
Vilket äventyr och vilken god förebild du är. Så fina bilar skall användas. Tummen upp /
SvaraRaderaAlltid härligt med långturer i en bil som är gjord för att köras långt....."långfärdsbilen för den kräsne"
SvaraRaderaNu är det din tur, Peppe. Jag vet att du kör mycket med den vita så det är ju bara att packa lite bagage och dra iväg
RaderaOj kunde du köra så långt utan fungerande generator?! Och bara ladda över natten, imponerande! Det hade inte gått med en modernare bil som har mer än en tändspole att driva...
SvaraRaderaNej,jag får dessutom vara nöjd över att jag fortfarande kör hardcore med brytarspetsar. Elektronisk tändning hade sannolikt dragit mer kräm ur batteriet
RaderaUnderbar läsning! Tack!
SvaraRadera