Translate

tisdag 5 januari 2016

Finjusterad baklucka och bromspyssel

Bakluckan är klar för epoxigrund. Jag har tennspacklat fyra mindre defekter på undersidan i ramen.


Det är mina egna missar jag justerar. Jag har helt enkelt riktat lite väl våldsamt.


Jag justerade även höjden på kanten runt om med slipmaskin



Följt av pansarfil, slipning och tvätt med Metal Conditioner

Bara att lacka!

Men jag har en massa smådelar som också skall få epoxigrund.

Bland annat bromssköldarna.

Dom bakre är de ursprungliga, men eftersom bilen var ombyggd med avseende på frambromsar så bygger jag tillbaka till ursprungligt skick, dvs Amazon 1957-58 med dubbla hjulcylindrar.

Innan epoxigrund måste jag dels nytillverka fästbyglar till handbromsvajerns hölje och demontera justeringskammar.

Demontera och byta justerkammar och bultar verkar vara i det närmaste unikt när man talar med Volvofolk. Jag har frågat många, men ingen verkar ha gjort det.

Jag har sedan tidigare skaffat nya bultar och kammar och det SVO 2119 specialverktyg man behöver för att kunna montera dessa i hydraulpress.


Men det är en fjädrande stålbricka som är i dåligt skick. 88995 heter den på Volvospråk och det behövs 8st.

Nån som har såna NOS?

Det är position 4 på bilden till höger vid röd penna.

Jag behöver även brickorna 7 och 8 vid blå penna

Art nr 26885 (16st) och 89705 (8st)

NOS någon?


Över till handbromsfästet. Eftersom det är X3 originaldelar så är det sönderrostat trots 1,5mm gods.

Bara att nytillverka och ersätta.




Först en mall i vanlig ordning. Lite pillrigt med så här små saker, men det går.



Sedan överfört till 1,5mm plåt.

Borra för att kunna svetsa fast snyggt från baksidan och sedan lite finslipning

Sedan demonterar jag alla gamla justerbultar och det är klart för kompletterande blästring.

Men som sagt - kolla om ni har brickor eller tips om sådana!!



4 kommentarer:

  1. http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=89652

    SvaraRadera
  2. God fortsättning på nya året. Är detta år som X3 kommer på hjul igen? Kanske till nästa jul..
    Kollade lite efter fjäderbrickor och jag tror att Sievert kan ha, se länken.
    http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=93jtc5jx&gInitPage=123
    Med mått på de gamla borde det gå att hitta motsvarande.

    SvaraRadera
  3. Tack Mats, men brickorna har dom inte på VP.

    Richard, jag kollade Sievert och måtten stämmer ganska illa dessvärre. Jag tror jag ska lägga ut lite förfrågningar hos några gamla PV gubbar. Självjusteringsdelarna är lika som PV 444 nämligen

    SvaraRadera
  4. Yes, Alla eftersökta brickor fixade NOS från Roland i Västergötland!
    Jag visste väl att dom låg och väntade på mig någonstans. Det kan ju inte vara någon stor efterfrågan på dom i dagens läge när alla fegar ur och bygger om till senare utförande...

    SvaraRadera