Translate

måndag 26 januari 2015

Stolarnas plåtjobb klart

Ursäkta min skepsis i förra inlägget. Richards tips och youtube länk var ju mitt i prick. Stort tack!!

Även om stolbotten nummer två tog fler timmar i anspråk så blev slutresultatet riktigt bra.

När jag började i lördags var utgångsläget som första bilden. Jag hade krympt kanten i Eckold så långt det gick.








Sen var det dags att testa att mjukgöra plåten med sotning följt av värmning. Fram med gassvetsen och på med det största svetsmunstycket. 300 liters tror jag det var.








Kolande låga, dvs jag minskar på syre.













Sedan kolar jag hela ytan som jag vill mjukgöra. Det var bara att svepa med lågan ett par sekunder.











När jag kolat hela ytan vrider jag på mer syre för att få en mer balanserad och het låga och börjar värma plåten med svepande rörelser. Detta tar lite längre tid. Men när jag värmt bort allt kol och ytan är ren så är aluminiumplåten "lagom" varm.



Värmer jag mer riskerar jag att det smälter och deformeras.


Sen driver jag plåten runt rörstommen och det går riktigt enkelt jämfört med stol nummer ett.

Jag kan till och med värma och driva ihop veck så att ytan blir slät.

Därefter sågar jag ur botten.


Nästan klart!


Några små defekter måste fixas. Bland annat en liten spricka i svetsen mellan halvorna och det är då jag kommer på att jag köpt en liten bit av något som heter Alutite. Någon slags tjock tråd som man kan laga aluminium med som har  lägre smältpunkt än vanlig aluminium.

















Man använder gasolbrännare och det är som att löda. Det funkar riktigt bra bara man drar hål på oxidskiktet för att det ska flyta ut.








Jag passar på att löda ihop de klippta flikarna på stol nummer ett när jag ändå är i farten.

Lite slipning och det är osynligt.











Som avslutning blir det finriktning av baljorna med hammare, mothåll och pansarfil.

Klart!

..och som sagt, Stort tack, Richard, för bra filmklipp!



Alutite tråd och gasolbrännare. Lagad skarv till vänster.



2 kommentarer:

  1. Snyggt Mark! Det ser proffsigt ut.
    Nu behärskar du både stål och aluminium.
    Vad kan nästa utmaning bli? Woodie?

    SvaraRadera
  2. Det skulle väl vara en Duett woodie isåfall. Det finns en riktigt cool Volvo 445 med träkaross från Kvalitékaross i Böcklinge. Chassienummer ska vara 192 och jag tror faktiskt killen som renoverar den är i Katrineholmstrakten......

    http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=89194

    Granne med dig, Richard!

    SvaraRadera