Lördagsförberedelser var plåtpottorna jag skall använda till strålkastarna. I X3 ska det vara en 198mm bred fastsvetsad ljuspotta i karossen. Den har samma princip som MB 190SL och Porsche 356. Ljusöppningen är 180mm. Strålkastarkomponenter är fabrikat Hella. Jag har detaljstuderat X2 så jag vet alla mått och utseendet. Men trots att jag letat ordentligt så hittar jag inga pottor med exakt rätt mått. Men någonstans måste man ju sätta ned foten. Jag har ett fixat ett par NOS Opel pottor av samma Hella fabrikat, men med 15mm mindre öppning och annan kant och tre utbuktande pressningar som måste bort. Men djupet och rundningen är exakt rätt. Dessa får utgöra basen och ska nu bli kopior av X2s pottor. Jag börjar med att kapa bort kanten.
Då ser man tydligt hur mycket jag måste sträcka ut.
Nu har han blivit galen, tänker ni kanske. Detta är ju ett steg tillbaka...!
Nja, kanske..
Men det är min övertygelse att det blir en mer exakt inpassning mot motorhuv om de är lösa och jag får göra det på mitt sätt. Det stämde inget vidare mot motorhuven innan.
Dessutom måste jag krympa plåten lite där sidopressningen slutar mot strålkastaren. På Frua-vagnarna slutar pressningen tidigare och övergår i en slät rundning. För att kunna krympa framdelen av skärmarna måste jag ha dem lösa. Fanns ingen återvändo!
Full fart mot Bengt på söndagens morgon!
Kvack !!
När jag har känsla för hur den bearbetar så kör jag första pottan. Den sträcker mest i ytterkanten så den får lite strutig form. Blir lite som en militärhjälm.
Bengt och jag marscherar runt i verkstaden iförda tyska krigshjälmar och...Tyska? - Ja, Hella är tyskt!
Nä, nu spårar det ur lite... Inga bilder på det!
En balk, en bit plattstål och ett skruvat mothåll blir raskt ett användbart verktyg när jag ska rikta pottorna.
Lite mer sträckning behövs.
Nu är diametern den rätta på ena pottan.
Det blir ett par omgångar per potta.
Bengt värmer med gasen och jag klämmer till med ett hammarslag. Efter en 4-5 upprepningar kan jag finrikta mot mothållet och pottorna är färdiga.
Puh..dessa tog nog 3 timmar i anspråk totalt. Men nu är dom i exakt rätt mått.
Sen var det dags att krympa den främre delen av framskärmarna.
Det här var ett 5-minutersjobb. Fantastisk maskin!
Senare så får jag med hjälp av hammare och mothåll justera till en snygg avslutning av pressningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar