Translate

torsdag 23 maj 2013

Ny förstärkning i motorhuven

Rekonstruktionen av motorhuvens stomme har inletts. Efter avrostningen av ytterplåtens insida fick jag svetsa igen fyra hål till. Nu är det nog ett 10-tal hål som blivit igenlagda, men det funkar rätt bra om man lägger en kopparplåt mot baksidan och riktar försiktigt efteråt.

Sedan tidigare har jag producerat stödplåtar och kryss, men dom är att betrakta som halvfabrikat och behöver en del justering och kapning.

Först ska jag kapa de yttre sidoplåtarna med "lite" extramaterial kvar vid skarvarna.

Det är totalt fyra ytterplåtar och ett kryss som ska utgöra bottendel till själva ramen. Principen blir densamma som när jag tillverkade en ny baklucka i tidigare blogg-inlägg.







När jag passar in de tillkapade bitarna så blir det uppenbart att dom behöver justeras ytterligare lite med krymp- och sträckverktyg. På bilden till höger är det lite krympning som krävs för att plåten skall sträckas ut och ligga parallellt med huvens ytterplåt.







Dom passar riktigt bra, men som sagt, lite justering krävs innan jag är nöjd med passformen.









Jag provar med den gamla rostiga nedre högra hörnan som jämförelse och måtten ser riktigt bra ut.






Det nyklippta plåtkrysset läggs på plats och för att få en mer exakt placering så lägger jag på den gamla stommen som referens.

Exakt placering föresten.... Ni ska inte tro att gamla krysset satt exakt mitt på huven vid kontrollmätningt...det här är en prototyp och plåtslagarna på Frua verkar inte ha bekymrat sig för om det blev 10mm fel åt något håll. Kanske inget man reagerar på vid en okulärbesiktning, men huvisolering till väster tårtbit kommer inte att kunna använda samma mall som höger spegelvänd. Charmigt, eller hur!

Självklart blir återuppbyggnaden likadan. Jag kopierar alla fel och konstigheter.


Så där ja!

Allt tillklippt och inpassat.

Men eftersom jag inte har tillräckligt djup på mina krymp- och sträckverktyg får jag nog åka till Bengt för justering av plåtarna.









Efter avrostningen i Kalcinex och avsköljning med varmvatten är det ju lite svag ytrost på ytterplåten. Det kommer att fixas med denna produkt.

Bengt rekommenderar den och den är dessutom kanonbra att tvätta av med efter tennspackling.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar