Det ursprungliga utförandet har en annan form på plåttunneln som är lägre och mer långsträckt, samt att växelspaken är direktlagrad i en kulled som är fastskruvad i plåttunneln. Sen är hela tunneln skruvad i golvet, dvs den är löstagbar från chassiet.
Rent tekniskt förstår jag mycket väl att den byggdes om, det finns inga fördelar med den gamla konstruktionen. Men som ni redan räknat ut är det hard-core ursprungsutförande som gäller, så jag kommer att återskapa den gamla plåttunneln och växellänkaget.
Här ser man profilen tydligt. Det man också ser tydligt är Frua´s något bristfälliga lackering av chassie.
Det var väl inte så noga....
- Luigi, vernice su solo un po 'di nero, poi andiamo a pranzo!
Länkaget till spaken.
Jag har efterlyst detta både här på bloggen och i Classic Motor, men det verkar inte vara någon som har tips i nån riktning. Det är bara en simpel kulled, så det borde gå hyfsat lätt att tillverka. Men jag är rätt säker på att kulleden förekommer på andra samtida bilar. Frågan är bara vilken...
Jag gjorde även en pappersmall!
Med mått och anvisningar för skarvar och lock
Men det ska vi snart råda bot på.
Jag har funderat lite på själva plåtarbetet och jag tror jag ska bygga en form av klent plattjärn som jag punktar fast i chassiet. Då kan jag forma tunnelns plåtsektioner över plattjärnformen tills jag är nöjd med utseendet. Jag har sett ett liknande förfaringssätt i en amerikansk bok om bilplåtslageri där man byggde ny tunnel till en Henry J som fick automat och V8.
Imponerande projekt. Handbyggda one-off är verkligen en prövning.
SvaraRaderaandiamo a pranzo, hade varit hos Scaglietti så hade det varit att öppna dagens andra Lambrusco. I Uppsala är det väl fortfarande snus och ett par Pudas på menyn? :) MVH/C311
Hej Mark
SvaraRaderaKom att tänka på vw bubblans växelspak, något högre men kanske ombyggbar.
Himla trevligt att följa din renovering
//Janne G