Translate

söndag 31 augusti 2025

Avgassystemet klart att helsvetsa

 Det gick bättre än väntat att passa in ett PV B16 system på X3. Tidsåtgången var betydligt kortare än jag räknat med. Det gick hela tiden lite för bra för att vara sant och jag gick bara och väntade på bakslaget. ....som ännu inte dykt upp ;-)

Men så här långt sitter det som en smäck.

Nu är det färdigmodifierat och endast ett litet fäste och gummiupphängning vid bakre kröken innan kollektorn ska adderas.

Egentligen kanske det inte behövs, men jag vill ha en möjlighet att finjustera höjden bakom ljuddämparen för att kunna ha bra passform på slutrören genom karossen.

Den främre konsolen vid transmissionskåpan modifierade jag för perfekt passform.

Träkilen som den observante ser vid panhardstaget är bara tillfällig. Jag har ju inte dragit några skruvförband ännu och röret måste hålla frigång mot konsolen under inpassningen.

Jag planerar att varmgalvanisera all rörklammer och fästen innan slutmontering.

Nu gäller det bara att förmå kompisen Stefan att helsvetsa alla mina modifieringar. Jag känner att jag är för mycket nybörjare på TIG för ett fullgott och framförallt snyggt resultat.













tisdag 26 augusti 2025

Avgassystemet växer fram

 Provmontering visar att jag hamnar ca 30mm för lågt med främre systemet. 

Inte helt oväntat då chassiet är sänkt och framaxelbalken justerad jämfört med den betydligt högre Volvo PV. Allt för att ge X3 den lägre profilen och för att motorhuven ska gå att stänga.

Med lite bred maskeringstejp så märker jag var främre röret ska sektioneras, kapar ur 30mm och punktar ihop det hela med TIGsvetsen. Det går fint...jag lär mig.

För att bakaxeln ska vara normalt belastad när jag passar in avgassystemet har jag byggt träbockar. Min vanliga lyft funkar inte då bakhjulen inte får hänga fritt. 

Jag har inget skyddsombud i garaget, men jag har ruskat och grejat och det verkar stadigt.

Provmontering går fint och allt är klockrent fram till kickuppen för bakaxel. 

Det blir nästa steg. Där blir det mer kapning och svetsning.

Jag är dock fortfarande förbryllad varför konsolen för främre rör inte passar mot röret i längsled?

Det är precis samma differans på rostfria röret som på NOS Volvoröret jag testade innan?

Jag har nog inte nämnt varför jag kör med PV system och inte Amazon. Amazon B16 har 32mm rör (ärtrör) och PV 38mm (passar bra mot bakre kollektor). 

Hade jag gått på Amazonalternativet hade jag fått ta ett PV B16 främre rör och halva Amazon B18 systemet (grövre) samt fått köpa en extra ljuddämpare bak.  PV systemet blir bättre då jag kan använda de flesta delarna efter modifiering.







fredag 22 augusti 2025

Avgassystem

 Sedan tidigare har jag konstaterat att ett avgassystem till Volvo PV B16 blir bra att utgå ifrån. Fram till bakaxeln är det perfekt, men sedan krävs lite modifieringar. 

Jag var förbi Ferrita i Köping igår och handlade ett rostfritt PVsystem samt några kompletteringsdetaljer för planerade modifieringar.

Det är framförallt den bakre ljuddämparen som måste kortas till ca 400mm och få en vinkelstos, samt lite justering av vinklar över bakaxel och nedkortning av rör för anpassning till hjulbasen.

Vi får se hur det går framöver. 



Med både Olle och Stefan som professionella TIG svetsare så borde modifieringarna vara fullt möjliga.

Tanken är att jag modifierar och punktar ihop, så tar jag hjälp med helsvetsningen.

Anledningen är att jag precis köpt en TIG tillsats till min svets och börjat öva lite. Det går skapligt bra, men det blir inga gräddsvetsar ;-)






Något som förbryllar mig är konsolen för främre röret på motorns oljetråg. Den ska vara lika på PV B16 och Amazon B16 (657783), men den kräver att avgasröret går längre bakåt. Den är heller inte skjutbar i längsled. Jag är ganska säker på att min konsol är en 657783.

Är det nån specialare till B16B som inte är med i reservdelskatalogen? Hm...


Nån som vet?


Annars får jag svetsa om lite, det är ju inte första gången.




tisdag 19 augusti 2025

100 ursäkter och en liten radiosarg

 Jag var på VROM-träffen i helgen. Otaliga entusiastkompisar frågade om jag lagt ned projektet och undrade vad som hänt. Dessutom har oroliga mejl har landat i min inkorg från både Brasilien och Östermalm :-)

Vad ska man säga....jag har varit usel på att uppdatera det som hänt och uppdatera bloggen och samtidigt lagt fokus på andra bilprojekt. Ibland är andra projekt av godo för att få ny entusiasm, ibland stjäl dom bara tid. Det har varit en mix. Jag har ju 5 entusiastbilar att hålla efter i olika stadier av skick. 

Ni kanske känner igen fenomenet...jag ska bara fixa....sen spårar det ur lite och blir 3 veckor i garaget med en bil man bara skulle fixa en liten grej på. Det ena ger det andra och man vill få uppgraderingar och reparationer så bra som möjligt.

Nåja, har det hänt nåt med X3?

Jo, jag har bland annat tillverkat en radiosarg. 

Man ska ju inte mäta hur många timmar man lägger på den här typen av galna renoveringar, men på kul loggade jag tiden det tog att tillverka sargen. Mer om det längre fram.

Radiosargen saknades alltså och min enda förlaga är några äldre bilder samt mätningar på den vita prototypen X2 under tidigare besök på Volvo Museum. 

X2 saknar sin ursprungliga radio och det sitter ett standardlock framför. (blid 2)

 

Planen var att värma mässing och försöka bocka runt en trämall jag tillverkat. Det visade sig snabbt gå illa på grund av för kraftigt gods. Ganska snart insåg jag att det skulle bli bättre att kapa till fyra delar och silverlöda ihop med trämallen som stöd.

Detta gick bättre.

Sargen må se helt rektangulär ut, men den är lite vinklad på sidorna. Trämallen hjälpte till att få korrekta vinklar. Däremot blev den lite tajt i sidled och jag fick fräsa bort material med roterande raspen.

Det ser lite lyxigt ut på arbetsbänken när man fräser mässing. Rena guldverkstan.

Som vanligt får man testa mot radio och instrumentpanel ett otal gånger med slipning och i viss mån tilläggslod då man hittar porer.

Men det det var tillfredsställande när man hade en grundform som fungerade.

För att hitta fram till slutfinish på utsidan körde jag av ytorna med min snickarkompis Niklas stora bandslip - mässingen blev väldigt varm och jag fick bära svetshandskar för att kunna hålla i sargen vid slipmomentet.

Därefter roterande fil i hörnor och bakre insida.

Till slut satt den som en smäck mot instrumentbräda och radio.

M2,5 gängade pinnar på baksidan för montering.

Sedan sedvanligt slipande med massor av olika kornstorlekar tills den är slät och redo att koppardoppa.

Blev bra tycker jag - tog bara 20 timmar att tillverka

:-)

Kvar att göra är att låta koppardoppa den, polera igen och lämna på förkromning.













fredag 28 mars 2025

Navkapslar

 Jag tänkte visa er min tolkning av hjuldesign till X3.

 De ursprungliga navkapslarna är sedan länge försvunna under X3´s turne i USA 1959-60 och jag var ju tvungen att nytillverka navkapslar från scratch eller hitta på något liknande. 

Inte någon av de tre prototyperna har kvar de ursprungliga kapslarna. Min ambition har varit att komma så nära ursprunglig design som möjligt.

Möjligen låter jag tillverka exakta kopior i framtiden, men jag känner att jag hittat en kapsel som med modifieringar blev riktigt snygg. Dessutom tillverkad 1956-1957.

Det var inte någon lätt match att få dom att sitta snyggt och säkert på fälgarna.... fastsättningen är minst sagt udda, men vad gör man inte för utseendet.

Det är ju en utställningsbil trots allt

Vad dom kommer ifrån?   Gissa gärna..det är ingen vanlig svenssonkärra


tisdag 11 mars 2025

Dörrsidorna hos sadelmakaren

 Ett par dagars pyssel med dörrsidorna gjorde dom klara.

Jag har gjort ändstycken till överliggarna och vänster armstöd i 1mm mässingsplåt.

Integrerat och justerat styrningen till inre dörrhandtagen så att den linjerar med 3 mm foam samt klätt hela armstöden med luckor.


Missade att ta bild, men luckorna är lackerade röda nu med sidenmatt klarlack. Man kommer ju att se gavlarna när dom öppnas.


Allt överlämnat till Anders sadelmakare nu.



onsdag 5 mars 2025

Sista kromdelarna klara

 Äntligen! 


De långa bitarna till inredningspanelerna är klara.

Jag håller på med de sista justeringarna på armstöden nu, sedan får Anders sadelmakare ta över dörrsidorna för slutlig klädsel

Nåja, "sista" krombitarna betyder bara de sista jag hade klara. Det blir några till sannolikt. Jag måste bland annat göra en kromsarg till radion. Material införskaffat igår. Tänker göra den i mässing.

tisdag 4 mars 2025

Avgasutblås och kollektor klara

 Just nu går det riktigt bra. 

Jag hämtade nytillverkade slutrör och kollektor igår hos Olle. 

Otroligt snyggt arbete. Han har gjort en jigg utifrån mina prototyprör i kolstål och sedan i rostfritt svetsat en exakt kopia med hjälp av jiggen. Slutrören är i två dimensioner och vidgar ut efter att dom lämnar karossens öppning. Förlagan är en bild på X1 som jag tror jag publicerade tidigare. Olle svarvade en kona som han med hydraulpressen sedan formade till det smalare röret med innan ihopsvetsning med den större rördiametern.

Slutrörens anslutning är ursvarvad något för sugpassning - naturligtvis! Olle är otrolig!

Snedkapningan är vinklad för att matcha vinkeln på bakre stötfångarens horn.

Glimrande i fler än en bemärkelse!

Nu gäller det att dom passar...


onsdag 26 februari 2025

Skum på dörrpaneler


 Sista finliret innan sadelmakaren får bedöma läget på dörrpanelerna. Limning och tillformning av skum. Det fungerar fint att raspa med Surform-rasp. Några hål för lister kvar och sånt...Det närmar sig.






måndag 10 februari 2025

Det rör sig framåt

 Små mässingsbeslag är tillverkade för att hindra armstödens prylfack att falla ut okontrollerat. 

Dom har en 90 graders vinkel som ska bli klädd med typ två varv svart krympslang.







Sen är en laddning krom färdigt oväntat snabbt. Det tog inte ens en vecka att få det klart hos Fintlings i Solna.

Bland annat knoppar till reglage, ovan nämnda beslag, blinkerspak och lister till inredningen.

Fyra längre lister är i nuläget hos Lisjö Krom i Surahammar. Utlovad leveranstid ca 2 veckor. Vi får se om det håller. 





onsdag 29 januari 2025

Gör om - gör rätt


 Imorse skulle jag justera vinkeln på den nytillverkade blinkersspaken nära den invändigt M4 gängade delen mot strömbrytaren.......den gick av och fick kasseras.

Jag borde ha insett hur skör den blir där gängorna slutar och massivt gods tar vid...hm

Ett par djupa andetag och en kaffe senare så var jag på det igen när pulsen lagt sig. 

Efter lite borrande och gängande så värmde jag den mer ordentligt med gassvetsen och bockade försiktigt.

Då gick det bättre. Klar att polera inför krom


tisdag 28 januari 2025

Handskfacken vidareutvecklas

 Jag har lagt ytterligare arbetstimmar på handskfacksluckorna i armstöden. Snart kommer väl män i vita rockar och hämtar mig...

Nåja, efter diskussion med Robergel-kungen Micke kom vi fram till att man inte enkelt kan nå småsaker som läggs i dörrfacken och dessutom blir det lätt för småsaker att fastna mellan dörrklädseln och luckan om jag inte vidareutvecklar detta.

Så jag har helt enkelt byggt på en botten och bakstycke så det bildar en separat låda när man öppnar.

Det kan vara ett avsteg och en förbättring jämfört med ursprungsutförande, men det går inte att se på den enda tillgängliga bilden jag tidigare publicerat. 

Jag har ju lovat att inte förbättra eller bygga om, men detta tror jag att jag kommer undan med. Vi får se om jag sover gott inatt...

Men nog känns lådan lite italiensk ändå?

Visst går det att tänka sig lådan inklädd i samma röda vinyl som övrig inredning och ett par nonchalant nedslängda bilhandskar i skinn där?







måndag 20 januari 2025

Kul fynd

 Min kompis Micke noterade att det låg ett prydnadsfat på Tradera med X2 som motiv. Tillverkat i Tyskland och daterat 1960.

Jag har hållit på med P1800 hela mitt liv i stort sett och aldrig sett ett sånt fat.

Det var ju jag tvungen att köpa!

Som tur var var det ingen annan som bjöd på det, för då hade det stuckit iväg i pris kan jag säga...Det gäller ju att klämma i ordentligt när det är 3 sekunder kvar. Men å andra sidan är Januari lite av köparens marknad på Tradera  ;-)

Det kommer från ett dödsbo och säljaren hade inga ledtrådar.

Undrar vilket ändamål det är framtaget för? Med tanke på årtalet borde det ha att göra med lanseringen av P1800 på något sätt eller som en intern gåva inom Volvo. 

Någon som sett det förut?

 

Knoppar

 I lördags svarvade och gängade Stefan knoppar åt mig till reglagen på instrumentbrädan.

 Först blev grundformen skapad i automatsvarven följt av manuell svarvning av de delar som ska ha en distinkt liten kant. 

Då viss viss ojämnhet kvarstod så körde jag dessa i min "hemmasvarv" medelst liten fil och olika kornstorlekar ned till avslutningsvis 3000 korn.  Nu är det bara att polera hos Olle innan nickel och krom. 

Vi gjorde några extra...man vet aldrig.

Det går framåt!